sâmbătă, 12 ianuarie 2013

Purtarea nou-nascutului (port-bebe-uri, accesorii de iarna, alaptare)



Ma pot referi acum la perioada 0-2 luni. Iarna. A trebuit sa scriu aceasta postare pentru ca zilnic sunt intrebata ce carrieri sunt buni pentru nou-nascuti. M-am gandit un pic daca sa scriu aici sau pe blogul Kiddy, dar din moment ce e o parere personala, nu profesionala, si e atat de subiectiva (preferintele sunt usor diferite si fata de 2009 cu Alex), am ales sa scriu aici. Vreau sa accentuez subiectivitatea postarii. David are cu totul alte preferinte decat Alex, asa ca e foarte posibil sa nu vi se potriveasca ceea ce ne place noua. Am ales totusi sa scriu pentru ca poate unele chestiuni vi se vor parea potrivite. Insa ideal este sa incercati orice port-bebe inainte de cumparare pentru a vedea ce vi se potriveste. Desi constatarea mea personala e ca am nevoie de toate :))) in diferite circumstante.

Linkuri utile:
Aici am mai scris eu despre marsupiile sau alte sisteme de purtare folosite cu Alex.
Aici despre alaptare in mijloacele de purtare. Si aici despre purtarea bebelusului iarna.

Stiu ca expertii in babywearing vor sa fie foarte traditionalisti si prefera wrapul tesut mai presus decat orice, de la nastere si pana la gradinita :D. Poate asa li se pare mai hippie, mai cool. Aceasta este influenta generala a unor scoli de babywearing actuale, nu inseamna musai ca asa e traditional. Poate pentru zona noastra slingul legat, fara inele, ar fi mai “traditional”, din moment ce acela e mai intalnit prin intersectiile marilor orase ;). Ce vreau sa spun de fapt e sa nu ne cramponam in ideile altora, ci sa cautam ce ni se potriveste noua mai bine, ce ni se pare mai comod, ce i se pare bebelusului mai confortabil. Merita citita postarea aceasta de acu’ un an, in care imi expun parerea despre sfatul acestor experti in babywearing care considera ca dupa 2-3-4 luni sau dupa 5-6-7 kg copilul nu mai trebuie purtat in fata. Eu mereu am asociat babywearingul cu respectul copilului si indeplinirea nevoilor lui, asa ca daca el vrea sa suga din 10 in 10 minute sau daca pur si simplu nu vrea in spate, mi s-ar parea o contrazicere de principii sa nu-l mai port in fata. E drept ca nu stiu daca expertii in babywearing sunt si Attachment Parents sau poate isi poarta copiii din alte motive. Si daca e sa ne gandim la ce e natural pentru specia noastra, inainte de inventarea carpelor acestora bebelusii erau tinuti in brate la piept, iar apoi pe sold. Nu in spate.

Mijloacele de purtare pe care eu le consider ideale pentru nou-nascuti sunt:

1. Wrapul elastic

O fi o inventie mai moderna, dar e una excelenta.

Pe primul loc situez Sleepy Wrap (actualul Boba Wrap). Eu il am de la Alex, din 2009, a mai fost la un baiat frumos de atunci, si acum il folosesc cu drag cu David. Pentru cei interesati, recomand citirea unui articol de pe blogul Kiddy, pentru ca pe langa descrierea oficiala am scris si parerea mea despre acest wrap.

Stiam din 2009, cand mi-am cautat cel mai bun wrap din lume, ca materialul Sleepy Wrap-ului e ideal, pentru ca o data legat pe mine pot introduce si scoate bebelusul de cate ori vreau, fara sa refac legatura. Si nu trebuie niciodata calculat de cat loc am nevoie. In acelasi wrap legat sta la fel de bine si un nou-nascut dezbracat, si un toddler imbracat gros, fara ajustare. Atat e de minunat materialul. Stiu ca nu veti face astfel de experimente, dar tot veti aprecia faptul ca nu trebuie sa va stresati cum il legati. Sau nu vi se va largi legatura cand il veti muta putin pe bebelus sa suga.

Asadar stiam ca e mai bun decat toate din lume si decat cele mizerabile ce se faceau in tara noastra atunci :)) (don’t get me started, ca wrapul elastic romanesc atunci ajungea in cateva minute ca o plasa de cumparaturi la cum atarna cu copilul), dar nu stiam cum e in comparatie cu wrapul elastic Poarta-ma. Eu imi cumparasem de la Poarta-ma la o promotie cand deja Alex era mare. Totusi, am avut ocazia sa-l testez intr-o zi cu febra cand puiul voia sa stea lipit de mine mereu. Wrapul Sleepy mi se pare un pic prea gros pentru vara in casa, asa ca cel Poarta-ma mi s-a parut ok de incercat, chiar daca Alex avea deja vreo 11 kg daca nu ma insel. A tinut perfect. Dar nu le-am putut compara deodata pana acum, cand s-a pus problema sa il port pe David in aceeasi zi in ambele wrapuri elastice. Acum mi-e clar ca prefer Sleepy Wrap, singurul inconvenient fiind faptul ca e mai gros. Nu o spun pentru ca noi distribuim produse Boba, pentru ca vindem si Poarta-ma, si sunt prietena cu Diana :), dar acum, pentru mine, Sleepy e mai bun. Wrapul Poarta-ma are avantajul ca se poate purta si vara sau in casa, fara sa transpiri. In schimb e mai lung decat Sleepy (deci se leaga mai greu). Nu are (al meu cel putin) eticheta la mijloc, pentru usurinta legarii. Un pic trebuie calculat locul copilului, daca il pui imbracat sau dezbracat. Si dupa un timp, mai ales daca mai umbli la bebe si ii mai ajustezi pozitia, se lasa un pic si trebuie strans din nou. La Sleepy ma descurc cu alaptatul doar intinzand cu mana materialul, si lasandu-l la loc dupa ce termina. Copilul se repozitioneaza sus. La Poarta-ma trebuie sa dezleg si sa largesc toate legaturile, iar apoi sa le refac.  

Wrapul elastic e cel mai usor de folosit pentru ca legaturile sau ajustarile nu se fac cu copilul in brate, ca la wrapul tesut sau la sling. Eu ador Boba Wrap pentru faptul ca e singurul wrap din lume care nu se lasa, nu se balanseaza cu copilul la fiecare pas, si la care nu trebuie deloc calculat spatiul in care trebuie pus bebe (se leaga strans de corp si pentru un nou-nascut dezbracat, si pentru un bebelus mai mare imbracat gros). Celelalte wrapuri elastice nu sunt chiar asa. Dar Boba Wrap are un dezavantaj: e gros. Si vine peste copil in 3 straturi. Asa ca daca nu stai in Vatra Dornei, ci in Bucuresti, vara nu l-as recomanda. Wrapul elastic Poarta-ma e mai subtirel.


Am iesit din spital in ziua urmatoare nasterii folosind wrapul Poarta-ma

 Prima iesire in curte, in a 4-a zi de la nastere, in Sleepy Wrap

Poze cu Sleepy si una faina in sling am pus si aici.

Asadar, per total wrapul elastic fata de alte mijloace de purtare are urmatoarele:

Avantaje:

  • Degeaba expertii in babywearing sunt traditionalisti, pentru ca din punct de vedere al sustinerii coloanei milimetru cu milimetru, pe toata suprafata spatelui, fara presiuni in anumite puncte, wrapul elastic le depaseste pe toate. Imaginati-va daca v-ar placea sa stati intr-un hamac elastic sau intr-unul dintr-un material rigid? Care e posibil sa va stranga pe alocuri? Daca bebe vrea sa isi miste putin piciorul poate foarte usor intr-un wrap elastic, pe cand in cel tesut nu. Daca bebe vrea sa isi scoata mana afara dintr-un wrap tesut, materialul nu permite largirea, deci trebuie mama sa intuiasca si sa-l ajute. Asadar in wrapul elastic nu e asa incorsetat si totusi pozitia e sustinuta perfect. 

  • Din cauza ca bebelusul il poate intinde putin cand se misca, si deci nu e rigid, imita cel mai bine peretele muscular uterin. Astfel bebelusul poate sa-si traiasca al patrulea trimestru.
  • E cel mai usor de folosit, pentru ca il legi pe tine linistita si apoi introduci si scoti copilul fara sa mai umbli la reglaje. Deci e ideal pentru incepatorii in babywearing.

  • E ideal pentru vremea mai rece, incalzeste perfect cu 3 straturi de material ce tine cald in timp ce totusi respira. (Materialul la Poarta-ma e ca la un tricou bun, iar la Boba ca la un hanorac comod)
  • Si pentru parinte materialul e mai comod decat cel tesut. Daca nu intinzi perfect materialul pe umar la cel tesut te jeneaza, pe cand la cel elastic nu simti nimic. Si il poti intinde pe umar cand observi ca te jeneaza, pe cand la cel tesut trebuie sa desfaci legatura putin.

Dezavantaje:

  • e mai calduros, deci nu il poti purta vara in Bucuresti :D
  • se foloseste doar in primele luni. Materialul sustine pana la 10-20 kg dar de la o varsta nu mai vor ei sa fie stransi asa.

Cand folosesc wrapul elastic?

  • Cand trebuie sa ies afara cu el imbracat gros (o sa detaliez mai jos cand vorbesc despre cover).

  • Cand sufla vantul si vreau sa-l feresc cu ajutorul bretelelor laterale.

  • Din aceeasi cauza de “cuib”, plus cele 3 straturi de material confortabil, e ideal cand e frig.

  • Cand stiu ca va suge des (deci la noi cam mereu). Cand stiu ca va dori sa suga din ambii sani.

  • Cele de mai sus le-am expus ca o comparatie cu celelalte mijloace de purtare. Cei care cititi deja aici cred ca deja stiti motivele generale pentru care ne purtam copiii, indiferent de mijlocul de purtare, fie ca vorbim despre beneficiile pentru mama, fie ca vorbim de cele pentru copil. Daca nu, pe scurt puteti citi aici sau in articolele de pe blogul Kiddy referitoare la babywearing sau in alte articole de pe internet.
  

2. Wrapul tesut


La Alex nu am folosit deloc. Nu il aveam, mi s-a parut complicat, nu eram inca atat de pasionata si credeam ca trebuie sa aleg intre mijloacele de purtare, nu sa am cateva din fiecare model :)). Si din moment ce wrapul elastic ni s-a potrivit atat de bine, si mai aveam slingul cu inele si mai incolo pouch-ul si SSC-ul, nu i-am vazut rostul. Prima data cand am legat pe mine un wrap tesut a fost la sesiunea foto pentru produsele Poarta-ma. Pentru prima data, fara cineva cu experienta langa mine, eu zic ca a iesit bine de tot :)).

Anul trecut am primit cadou de la Ilinca un wrap scurt pentru ca ii facusem un serviciu mic de tot, infim. Asa ca dupa ce s-a nascut Davidescu, am cautat pe youtube legaturi cu wrap scurt. Si am gasit ceva fain: Short Front Cross Carry Tied Under Bum (prescurtat Short FCC sau Short FCC TUB). Puteti vedea legatura simpla aici (sper ca nu injura tanti, eu vizionez fara sonor), sau cu bebe mai mic tinut in brate in timp ce se face legatura, aici. Desi pentru sesiunea foto de mai sus am facut legaturile pana la jumatate fara Alex in brate, si abia apoi, cu el, am tot incercat sa reglez, acum legatura la SFCC o fac mereu cu David in brate. Si cum ma stiti ca eu imi ascult copilul, prima data a vrut cu genunchii la piept si deci picioarele broscuta intre mine si el, dar de atunci prefera cu picioarele usor indepartate.   


Pentru a doua legare SFCC din viata mea, si a treia folosire a unui wrap tesut, nu e rau de tot, fiti indulgenti. Cel mai important e ca-l adoarme pe David si el considera ca sta comod. Cand veti comenta ca e rasucit materialul :)) sau e prea larg pe spate, tineti cont ca l-am legat in timp ce brotacelul mic urla cu toata puterea. Imediat ce l-a adormit nu am vrut sa-l deranjez cumva sa se trezeasca.

Avantaje:

  • se poate folosi multa vreme, si dupa primele 3-4-6 luni (si wrapul elastic rezista ca material pana pe la 20 de kg, nu asta e problema, dar cand bebe devine greu, in wrapul elastic il simti un pic mai greu). Dar aici vin cu o completare, eu cred ca putina lume il mai foloseste mai tarziu, si nu zilnic. Cred ca doar pasionatii. Asta pentru ca pentru un copil ce vrea des sa mearga de-a busilea, si inapoi in brate la mama, ti-e groaza sa tot faci legaturi, asa ca folosesti mai repede un pouch sau un SSC. Pentru un toddler ce cere des sanul (au o varsta cand cer des pentru alinare, pe la vreun an sa zic), e greu sa tot desfaci legaturi. In oras e dificil sa legi wrapul fara sa-l murdaresti pe jos.
  • se poate folosi si in spate, si pe sold. Dar din concluzia de mai sus reiese ca la varsta la care ei vor in spate, rar veti mai folosi wrapul tesut. Eventual la o expeditie prin munti cand e evident ca nu vor dori sa mearga pe jos.
  • exista legaturi cu un singur strat peste copil. Deci se poate folosi si vara, si in casa. Chiar nu transpiram deloc, nici eu, nici David, cand il folosim in casa noastra calduroasa.
  • adaug o liniuta la care nu m-as fi gandit cu ceva timp in urma. Faptul ca se leaga uneori cu bebe in brate poate fi si un avantaj, atunci cand bebe plange si nu vrei sa-l lasi jos din brate. Wrapul elastic nu cred ca se poate lega cu bebe mereu in brate.

Dezavantaje:
  • E dificil de legat. Il pui wrapul pe jumatate, apoi pui copilul, apoi legi, apoi iar reglezi sa fie bine pus, etc. Dar dupa ce te obisnuiesti, am vazut ca sunt multe fane inraite care incearca tot felul de pozitii, eu am fost prea comoda pentru a-l folosi. Abia acum la David am gasit legatura simpla de mai sus si il folosesc prin casa. Legatura pe care o fac de la inceput cu el pe mine.

  • Daca bebelusul nu suporta sa fie legat strans, nu e de voi. Acesta ii strange cel mai tare si le restrictioneaza cel mai mult miscarile.

  • Daca trebuie sa munciti ceva cu bratele, va va fi mai dificil, poate chiar va vor durea umerii de cum "tine" materialul. De exemplu, mie mi-a fost mai greu cu el decat cu cel elastic sa arunc lopetile pline cu zapada peste gard :)). 

Cand folosesc wrapul tesut?
  • Cand plange David si nu vrea san. Ambele verbe din propozitia anterioara sunt importante. Cand plange nu ma lasa inima sa-l pun pe pat ca sa imi leg wrapul elastic. Dar sa nu vrea san e extrem de important, pentru ca trebuie sa desfac toata legatura ca sa-i dau. DAR a avut situatii cand era atat de suparat incat nu putea nici sa suga, si dupa ce il linistea wrapul, cerea tzitzi. Nu ma deranja atunci sa-l dezleg repede la un minut dupa ce-l legasem :))  pentru ca il vedeam dintr-o data atat de linistit incat stiam ca tot adoarme la san. Asa ca il recomand si pentru greva sanului, pentru ca ii ajuta sa se linisteasca si sa ajunga intr-o stare somnolenta mai usor, si apoi sa suga. Prima data cand l-am folosit am socat pe toata lumea. De 4 ori intr-o zi, la 4 plansete isterice, in momentul in care legam nodul sub fundul lui el adormea brusc!!! Fix in secunda aceea!

Cand mi-a parut un pic rau ca a adormit in wrapul tesut (desi nu-mi pare niciodata rau de fapt cand adoarme :))))): cand stiam ca urmeaza sa iesim afara si wrapul tesut nu ii inveleste asa bine umerii ca wrapul elastic. Copilul meu numai intr-o pijama, deci un singur strat subtire pe piele, afara ger (ieri am iesit la -8 grade), iar cover-ul ii acopera umerii departe de el, nu stiu cum sa explic, la cativa centimetri in aer deasupra umerilor lui.

3. Slingul cu inele


L-am avut si la Alex din primele luni, dar nu m-am descurcat cu legarea lui decat cand a inceput sa stea pe sold, dupa ce am folosit deci pouch-ul. Alex era deja la o varsta la care se distra la mine in brate cand eu mai incercam sa reglez slingul. Cand sunt mici nu prea au rabdare, cel putin copiii mei nu :)).

Desi am avut astfel de “probleme”,  si desi acum cand am de iesit afara prefer wrapul elastic, si cand urla prin casa prefer wrapul tesut, daca m-ar pune cineva sa aleg intre ele 3, as alege slingul cu inele. Stiu ca expertii in babywearing fac apologia wrapului tesut ca merge pana si la copiii mari, dar la fel se poate folosi si slingul cu inele, cu avantajul net ca se leaga mai rapid decat wrapul tesut si nu il tarasti pe jos cand il tot legi si il dezlegi prin oras.

Avantaje:
  • se poate folosi de la nastere si pana cand nu mai vrea copilul. Adica eu si in sarcina l-am mai purtat pe Alex in sling, pe sold.
  • e cel mai racoros. Deci pe canicula sau in case calduroase e ideal. Materialul e asemanator sau identic celui din wrapul tesut, dar aici mai sufla un pic vantul pe o laterala sau pe jos :D. Asadar iarna nu prea te poti baza pe el ca strat in plus pe copil, mai ales ca piciorusele atarna afara.
  • cand copilul e linistit si mama are dexteritate se leaga mai repede decat wrapul tesut. Insa experienta mea cu David spune ca reglajele de finete ale tensiunii materialului pe spate nu se pot face cand copilul doarme ( pentru ca se trezeste) sau cand e suparat (pentru ca se enerveaza). Drept urmare in majoritatea pozelor nu e legat "ca la carte", dar atata vreme cat copilul e fericit, nu imi pasa.



Dezavantaje:
  • un pic e mai greu de invatat de pus si de reglat inelele decat de legat wrapul elastic.
  • fata de wrapul tesut, pozitiile sunt doar in fata sau pe sold. Sau culcat, dar nu  recomand oricui.
  • daca bebe vrea sa stea broscuta, cu picioarele sub el, e mai dificil cu slingul. 

  • daca nu va pricepeti sa-l "montati", este port-bebe-ul care va va da dureri de umar mai mult decat un wrap tesut pus gresit sau unul elastic.

Cand folosesc slingul?
  • Cand a adormit in brate la san si vreau sa-mi eliberez o mana, cea care ii sustine fundul. Am incercat sa le eliberez ambele, sa-l tin in sling la orizontala (asa cum nu recomand incepatorilor), dar se trezeste mereu, asa ca mana de sub cap mi-o las in sling.
  • Cand a adormit la verticala, e carrierul la care ma misc cel mai putin cand il leg, deci sansele sa-l trezesc pe David sunt minime. Insa e posibil ca atunci cand imi vede Diana pozele sa nu le considere perfecte, pentru ca am zis mai sus ca atunci cand doarme se trezeste daca ma apuc sa-i asez mai bine materialul pe spate.

Deocamdata atunci cand e treaz nu prea ii place sa stea “legat”. O sa vad in continuare in care o sa-i placa. Alex prefera slingul mai tarziu, sa poata vedea in jur si sa se poata misca mai liber. David mi-a mai dat o lectie, aceea ca toti copiii sunt diferiti. Alex nu putea fi tinut decat la verticala sau usor inclinat in fata. Pozitia lui preferata era vertical broscuta pe pieptul meu, si cand era treaz, si cand dormea. Altfel plangea si voma. De aceea, cand vedeam copii culcati in brate primul gand imi era sa-i ridic, sa nu se chinuie copilul :)))). Daca doar astfel de experiente am avut... Ei bine acum David ma invata (cu greu :)) ) ca lui ii place mult culcat. Pozitia lui preferata, mai ales cand e treaz, dar si la somn, este aceasta (mi-am salvat-o tocmai pentru ca m-am regasit perfect in ea, inclusiv cum ma pierd eu in ochii lui, asa stam cel mai des):

William-Adolphe Bouguereau - Maternal Admiration

Ca un rezumat, prefer wrapul elastic cand ies afara, wrapul tesut cand plange si slingul cand doarme :). Viata mea fara chiar si numai unul din ele ar fi mai saraca, mai grea, oricat suna a cliseu.

Eu recunosc ca wrapul elastic mi se pare cel mai usor pentru primele zile/saptamani/luni. Si cel mai comod si mai sanatos pentru bebe. Dar mi-au scris multi (viitori) parinti sa ma intrebe ce parere am despre Boba 3G de la nastere. Eu nu folosesc deloc SSC la nou-nascut, mai ales ca am din ce sa aleg. Drept dovada, nici nu mi-am cumparat 3G-ul, eu am tot vechiul 2G de la Alex. DAR din nou expertii in babywearing mi se par un pic prea stricti, indepartand lumea de carrierii sanatosi. Daca oamenii vor avea impresia ca au nevoie si de wrap, si de sling, si de SSC, isi vor cumpara un marsupiu neergonomic, un Chicco de exemplu, pe care scrie ca e ok de la nastere. Si atunci ce am rezolvat? Poate nu toata lumea e la fel de pasionata ca mine, sa isi cumpere din fiecare. Sau poate ca dupa ce au cumparat un carucior de 3000 de ron care zace nefolosit nu vor sa riste investind in mai multe obiecte, vor sa faca o economie macar la carrieri, care nu se considera obligatorii, precum caruciorul. Asadar intr-un SSC un nou-nascut va sta mai bine decat intr-un marsupiu prost si mai sanatos decat intr-un carucior sau o scoica de masina. Deci daca parintele nu merge sa dea examen la o scoala de babywearing si are un pic de grija la pozitie, poate folosi un SSC de la nastere. Am vazut copilasi care stateau bine in insertul de la Ergo, pentru ca e gros ca o plapuma si astfel bebelusul pluteste acolo inauntru, fara puncte de tensiune unde sa-i apese aiurea materialul pe spate. Parintele trebuie doar sa aiba grija cand il pune acolo sa fie cu coloana curbata corespunzator, pentru ca plapumioara aceea ii va sustine pozitia si daca e una gresita. Am vazut si bebelusi cu coloana dreapta sau curbata invers si in Ergo, si in Manduca, si in Boba, si in Marsupi Plus, si in mei-tai (desi nu e recomandat deloc la varste asa mici). Niciun marsupiu SSC de pe piata, chiar daca se vand si pentru nou-nascuti, nu le va sustine atat de bine coloana si capsorul ca un wrap sau un sling. Pentru ca in wrap sau sling poti regla fiecare centimetru de material cat sa fie de strans, pe cand intr-un marsupiu SSC reglajele sunt putine. Totusi eu chiar am vazut poze cu bebelusi mici in Boba care stateau bine, pentru ca Boba are in dreptul gatului bebelusului un elastic care se poate strange un pic, sa lipeasca astfel materialul de gatul lui, sa i-l sustina.

Dar cum am zis mai sus, nici nu trebuie sa exageram. In brate e perfect. Ideal pentru specia noastra, nu?  In carrieri bebe va sta chiar mai sanatos decat in brate (in brate lui David i se curbeaza coloana in lateral sau prea tare in spate pentru ca e grasunel si nu are tonus muscular cum avea Alex) si pentru persoana purtatoare va fi mult mai usor (nu numai ca va avea mainile libere pentru altceva, dar iti trece miraculos orice durere ce o ai cand il porti in brate, de maini, de umeri, de spate, etc.). Asa ca orice port-bebe sanatos e mai mult ca perfect :D. Si daca eu in wrapul tesut sau in sling trebuie uneori sa-i sustin capsorul, inseamna ca si un SSC poate fi purtat de la nastere cu putina atentie. Sa nu indepartam parintii de babywearingul sanatos cu incrancenarea regulilor stricte ale unor experti care in ochii mei scad mult cand trec peste nevoile copilului, dupa cum am spus la inceput referitor la purtarea in spate.  

Accesorii

Singurul accesoriu folosit pana acum a fost coverul. Am doua, unul MaM cumparat prin 2010 parca, si unul Poarta-ma, primit cadou anul trecut. Despre muuulte situatii cand se potriveste sau cand nu se potriveste folosirea unui cover, am scris in linkul dat la inceput, cel despre purtarea bebelusului iarna.

Insa David imi da putin planurile peste cap, drept dovada ca inca n-am iesit la plimbare prin cartier, pe strazile orasului, in afara curtii, decat la sanius pe ulita, sa fim aproape de casa. De ce? Nu numai istoricul lui cu pneumonia e de vina, care ma obliga sa nu stau cu orele la plimbare prin oras la –x grade, cum faceam cu Alex. Dar mai e ceva. El nu are somnuri lungi. Asa ca dintr-o data se trezeste si plange dupa tzitzi. Saaaauu vrea povesti, in timp ce sta semi-inclinat pe un brat (am spus si mai sus ca treaz vrea sa ne vada pe noi, nu in jur). Asadar trebuie scos afara pentru a-l alapta. La grade cu minus, sa-l scot doar intr-un body, cum il pun uneori in wrap, e nerecomandat :D. Vara ar fi mult mai simplu, clar. Asa ca am experimentat 4 situatii:

  • David adoarme in casa in brate. Daca adoarme plangand, e deja in wrapul tesut. Daca adoarme plimbat, imi pun rapid peste el slingul. Si coverul pe deasupra, plus o caciulita. Atat. Niciun stres cu alte haine sau accesorii (manusi, fular) sau paturi. Si doarme pe tot parcursul sederii afara.
  • Situatia de mai sus, dar se trezeste repede, dupa ce se linisteste, si vrea sa suga. Fug rapid in casa, il imbrac cu o salopeta groasa, imi pun wrapul elastic si ies afara la Alex care ma asteapta cu joaca. Pun Davidul la sanul care dezgolit da inghetata (glumesc :)) ) si ma joc in continuare cu Alex. Daca David e treaz de tot si plange, intru si o trimit pe mami afara la Alex.
  • Sau de la bun inceput observ ca ii e somn si il pun semi-treaz in wrapul elastic. Pentru ca am spus mai sus ca daca e sa aleg prefer wrapul elastic pentru cum il inveleste peste tot calduros. De obicei il pun dezbracat si folosesc coverul, sperand ca nu se trezeste pentru tzitzi sau plans (nu prea ii e recomandat plansul pe ger dupa pneumonie, sa ajunga asa adanc aer rece, daca pot sa ma exprim asa cand consider ca de fapt nu i-ar fi recomandat plansul nicaieri...).

Prefer sa fie imbracat de casa si sa folosesc coverul pentru ca intram in casa cand vrea Alex si daca David doarme nu il deranjez deloc, doar dau jos coverul. Pe cand daca e imbracat intr-o salopeta groasa... In plus, daca e imbracat subtire isi regleaza cel mai usor temperatura de la contactul cu mine, dar despre aceste chestiuni am scris in articolul despre purtarea iarna, in linkul dat la inceput, asa ca nu vreau sa repet informatiile de acolo, va indemn sa cititi postarile. Totusi noua ni se potriveste uneori purtarea cu haine groase in wrapul elastic pentru ca vrea des afara din wrap, atunci cand se trezeste.

In functie de temperatura de afara, toamna nu e nevoie mereu de cover (sau poate e ok unul subtire, cum e Snug Around). Eu in toamna aceasta frumoasa am jonglat mult cu wrap subtire Poarta-ma + bluza subtire de trening peste:

(prima poza "acasa" in Oradea, in ziua de dupa nastere, 11 noiembrie)

sau doar wrapul Sleepy, cum am pus mai sus poza de la prima noastra iesire, sau wrapul gros Sleepy + bluza polar:

27 noiembrie

Vad ca nu am poze cu cover, sa exemplific. Cand voi avea, le voi adauga.
   

Alaptarea unui nou-nascut in port-bebe


Despre alaptare in orice mijloc de purtare am scris intr-o postare pe Kiddy la care am dat link la inceput. Cu filme si instructiuni :D.

In sling nu prea vrea sa suga. Dar cand e prea adormit ca sa observe, il largesc putin ca sa-l inclin de la verticala. Trebuie mereu sa ma gandesc din care san va prefera sa suga, ca sa-mi pun inelele pe umarul opus. Daca vrea din celalalt, am ghinion :)).

In wrapul tesut nu poate suge nicicum, deci trebuie desfacut de tot. Din nou ghinion :D.

In wrapul elastic mi se pare cel mai usor si cel mai discret sa alaptezi.
  • Poti sa lasi doar copilul mai jos in timp ce il ajuti sa se mufeze ridicand sanul (avantajul sanilor lasati este ca se pot si ridica! :)))) ).
  • Cand nu e frig sau cand e frig dar copilul e imbracat gros, poti foarte usor sa-l scoti de tot din wrap, sa il alaptezi si sa-l introduci la loc in wrap (avantaj Boba Wrap ca nu trebuie refacuta legatura).
  • Si din moment ce bebelusului meu ii place sa suga stand intins (deci nu ii place sa il cobor in wrap), si sta mult la san (deci prefer un pic de material de suport), am descoperit o pozitie noua. Dau jos de pe el doar o fasie de pe umarul din partea in care vrea sa suga si fasia ce ramane o folosesc ca un sling. Asa:


Sper ca v-am fost de ajutor si nu v-am bulversat si mai tare :). La noi pasiunea nu e numai de partea mea. Se pare ca ambii copii nu pot sta intinsi (Alex voma in jet, iar David se ineaca cu lapte pe nas deci tot un fel de reflux are si el). Asa ca si prin casa trebuie sa folosesc carrieri sa imi mai usurez munca (Alex macar intre crizele de plans dormea, pe cand David trebuie plimbat mereu, si in somnul ce dureaza doar cateva minute, si cand plange si trebuie consolat-adormit la loc). Dar si afara ar fi tare greu cu haine groase numai in brate. Si nu as fi niciodata linistita ca nu ii e frig, pe cand cuibarit la pieptul meu sigur e la temperatura ideala. 

Editez (deja...) pentru ca am mai gasit 2 poze.

Una pentru ca am uitat sa specific ca in wrapul elastic prefer pentru comoditate si rapiditate pozitia cu picioarele inauntru. Si se pare ca o prefera si el :D. Pur si simplu il introduc acolo usor, el asa sta mereu cu genunchii la piept deci nu trebuie sa aranjez nimic:



Si una pentru a exemplifica wrapul cu David imbracat gros, de exterior:




Edit 3 mai:

Am gasit poze din 1 ianuarie cu coverul MaM:

(un pic mi se pare prea lung, oricat de tare il strang cu elasticul)

(13 ianuarie, coverul Poarta-ma. Poate pare prea sclipicios, dar asta il face si mai impermeabil. Si ce imi place mai mult in comparatie cu MaM e faptul ca desi e mai lung in cm are alta tinuta, sta mai sus.)

(tot din 13 ianuarie, imbracat gros in wrap)


17 comentarii:

  1. Foarte util articolul! Am primit un Moby wrap, elastic, si cred ca e potrivit pentru un nou-nascut. Mai am o luna pana cand il pot testa :)

    RăspundețiȘtergere
  2. ce frumos! ma bucur mult-mult ca il purtati! si ms de reclama :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu mare placere, mi-a fost un pic teama sa nu supar lumea, pentru ca vorbesc de bine de toate, dar si de rau de toate :)). Multumesc inca o data pentru el!

      Ștergere
    2. no, adevaru e ca nu m-am luat deloc de tine la ce ai scris (recunosc ca nici n-am citit decat pe sarite pana nu mi-ai atras atentia cu comentariul) :)) ca daca inceeeep: 1. in wrapul tesut se alapteaza f simplu si misto, nu tre desfacut deloc, doar dai drumul la nod si sari de 2 ori (asta daca nu ai un bb f mic, cand ORICUM legi mai jos si doar scoti tzatza, capul lui bb fiind deja la nivel). 2. wrapul tesut inveleste umerii la fel de bine ca cel elastic, ca is amandoua niste fasii identice de material, totul depinde de tehnica ta de legare. 3. pt un bb mare, wrapul tesut mi se pare ideal, io-s de aia pe dos, nu as putea cara un bb mare in sling sau pouch, pt ca mi-ar rupe coloana. 4. durerea ta de umeri e, cel ami probabil, de la un legat prea strans. in mod normal tre sa fie perfect comod

      Ștergere
    3. :))
      E atat de diferit: de la mama la mama, de la copil la copil, la acelasi copil de la o varsta la alta, si chiar de la un plans la altul. De asta recunosc ca eu as recomanda oricarei mamici sa aiba cate unul din fiecare (introducand in ecuatie si mei-tai, si wrap-tai, si SSC si pouch mai tarziu, tot nu ajunge la pretul unui carucior, si cata satisfactie!). Spun asta pentru ca de cand am scris postarea am folosit aproape doar slingul, nu-mi dau seama acum ce preferinte ale lui David m-au facut sa aleg slingul. Cred ca sta mult la cate un san, si cu slingul tinandu-i fundul am o mana libera.

      Te tzuc!

      Ștergere
    4. Ah, si ieri a fost prima data cand a binevoit sa suga la verticala, in rest vrea doar semi-culcat, culmea, cu un silent reflux despre care voi scrie candva. Dupa ce Alex sugea majoritar la verticala, a fost o schimbare de acomodare pentru mine :)).

      Ștergere
  3. eu la primul minunat nu stiam de unde sau cum sa imi iau de la noi asa ca initial am improvizat un wrap elastic cam impropriu- cand el avea 4luni si cam 7500...era marisor pt materialul din care aveam wrapul dar a fost distractiv. Apoi el a crescut si nu l-am mai folosit, ne-am luat un rucsacel de bebe cand avea un an apoi a umblat in carca:). la a doua am primit doua wrap unu elastic mamankangoroo si unu tesut amazonas, mi-am luat un sling cu inele apoi un ssc luna. Deci fara wrap elastic nu stiu ce as fi facut- pt ca cea mica a stat in el toata primavara mai ales acasa, apoi am trecut la cel tesut amazonas cu o scurta trecere prin sling cu inele- nu i-a prea placut, fiind mare amatoare de stat broscuta si foicioasa pe deasupra... am revenit la wrap tesut pana in toamna-iarna am luat ssc luna- mai usor de folosit pt un bb maricel care vrea si pe jos si apoi iar sus....Pt cea mica purtarea este vitala ..acum mananca uneori tot agatata de mine in luna pt ca este foarte dependenta de in brate- cel mare nu a fost asa- el voia mai mult la san dar mai putin in brate:). In fine cred ca fiecare copil sau mama are preferinte dar pt mine wrapul elastic a fost vital in primele 3luni..:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, chiar sunt diferiti copilasii nostri. De asta ma gandesc ca de fapt nu as sti sa sfatuiesc o noua mama sa-si ia doar un singur mijloc de purtare, nu stiu care ar fi acela... Eu recunosc ca ador la randul meu wrapul elastic datorita simplitatii folosirii.

      Ștergere
  4. Raluca, eu am un bebe de 4 luni, ce babycarrier imi recomanzi sa imi cumpar ca sa il pot folosi o perioada mai lunga de timp si de unde, adica de la ce firma ca sa fie si raportul pret-calitate ok...mi se pare ca ai o ff mare experienta si nu mai termin de citit informatiile puse de tine, dar sunt si usor debusolata cum aflu atatea...acum incerc sa diger toate informatiile....sper ca ma poti indruma, multumesc!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ideal ar fi sa poti proba. Din punctul meu de vedere ai urmatoarele optiuni (in ordinea in care le-as recomanda):

      - un marsupiu SSC. De la varsta actuala pana si la 4 ani sau cand nu mai vrea. E cel mai scump, dar cel mai usor de folosit si cel mai comod. Boba, Luna sau Manduca. Eu am pe langa Boba si Ergo si pe termen lung nu m-am inteles cu el. Iar Beco nu-mi place deloc cum se monteaza. Cred ca sunt si 2 variante maghiare mai ieftine, Babbinka si Magyarinda.

      - un sling cu inele. De la nastere pana cand nu mai vrea. E mai ieftin dar sunt persoane care nu se inteleg cu reglatul inelelor sau cu purtarea pe un umar. Exista la toate magazinele de profil.

      - un mei-tai sau un wrap-tai. De acum pana cand nu va mai vrea sa fie purtat. E aproape ca un ssc, dar are bretele lungi ce se infasoara.

      - un wrap tesut. De la nastere pana cand nu mai vrea. Dar, cum am spus mai sus, cand vine vorba de legat/dezlegat des, eu nu l-as mai folosi.

      Multumesc pentru incredere!

      Ștergere
  5. pe site ul kiddy shop nu mai sunt boba wrap ..de unde mai pot comanda cu acelasi pret aproximativ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Gabriela,

      acum sunt verzi inchis si portocalii. Peste vreo saptamana vor fi si negre si bleumarin.

      Cand nu sunt pe kiddy, doar din afara tarii se poate, pentru ca de la kiddy se trimit la restul magazinelor.

      Ștergere
  6. multumesc raluca pt info..oricum ai ff multe informatii despre mijloace de purtare..eu acu oscilez sa iau intre wrap boba( ce nu este pe site ul kiddy) si boba marsupiu( desi mi se pare scump, se poate purta pana mai incolo oricum..) si pe la 3 4 luni am sa iau un marsupi de pe hiphop sau poarta ma..( desi sunt multe modele si nu stii ce sa iei )
    si mi tb si un cover pt frig..sau o geaca mai mare..

    RăspundețiȘtergere
  7. Care cover de pe kiddyshop.ro e mai practic, gros si mai calduros din cele 3 modele disponibile acum pe site? Hanoracul, vesta, sau celalalt model?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Hanoracul este din material ca wrapul Boba, deci ca un tricot mai gros. Vesta e mai groasa, din polar. Coverul ce il avem e subtire, in interior are un tricot subtire, gen tricou, si cu un fas pe deasupra, ar fi bun mai mult de toamna-primavara, sau pentru ploi. Coverul nu e la fel de gros ca celelalte coveruri de pe piata, de la alte firme, acelea sunt din polar. Partea buna la coveruri este faptul ca se dau usor jos cand intri undeva. Partea buna la hoodie/vesta este ca mama nu mai trebuie sa se imbrace.

      Ștergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...