vineri, 7 septembrie 2012

Greturile de sarcina


In ambele sarcini am avut greturi, din saptamana a 5-a si pana in saptamana  a 14-a cu Alex (cred), respectiv pana in saptamana a 16-a cu actuala sarcina. Deci vreo doua luni pline. Ma consider o norocoasa ca nu am vomat deloc. Cunosc multe mamici care au trecut prin chinuri oribile. Si cum am vomat doar de 2 ori in toata viata mea, ore intregi, chinuri ce au tinut cel putin o noapte, recunosc ca mi-e tare teama sa nu cumva sa mai ajung vreodata asa. (Dupa cele doua episoade oribile de voma, ajunsesem sa ma gandesc ca pe lumea asta mi-e frica de vomat si de nastere. Acum a ramas un singur item pe lista :)) )

Dar asta tot nu a facut sa mi se para mai usoara perioada aceea de greturi in momentele acelea, cand imi era rau si as fi facut orice sa-mi treaca. In perioadele mentionate mai sus mi-a fost rau 24 de ore din 24, zi sau noapte. Imi era ciuda ca imi trebuie noaptea la baie pentru ca de-abia puteam adormi la loc din cauza greturilor. Senzatia traita de mine a fost identica cu cea de rau de masina. Chiar simteam si ameteli, aveam impresia continua ca merg pe un drum denivelat, pe serpentine. Ca dupa ce citesti ceva pe masina. Exact ca pe masina simteam fizic (chiar se auzea in afara) cum mi se misca apa in stomac ca si cum as fi scuturata intr-un montagne-russe. Ma deranja atat de tare scuturatul asta de apa incat nu mai beam apa. Oricum imi era greata cand imi ajungea apa in gura. Dar chiar s-a mirat o data mami cand mi-a auzit apa din stomac miscandu-se de parca as face sport, in timp ce eu stateam jos. 

In sarcina cu Alex mi s-au parut mai puternice greturile, dovada ca in sarcina de acum am putut totusi sa consum anumite alimente total respinse cu Alex. Atunci era dificil sa ma concentrez la serviciu, pe cand acum era dificil sa fiu plina de energie pentru Alex. In sarcina cu Alex am putut consuma pe perioada greturilor doar paine prajita si mai spre 10 saptamani am inceput sa consum si cartofi :D. Foarte rar oua si branza. Nu imi era pofta de aceste alimente, dar imi era greata de toate celelalte. Imi era greata de apa, de lapte, de orice lichid, de fructe, de legume. Daca vedeam o rosie la tv mi se facea rau, asa ajunsesem, eu care in general consum rosii si iarna din cele de plastic, atat imi sunt de dragi :D.

In sarcina de acum mi-a fost aproape la fel de rau. Nu puteam consuma apa, simteam nevoia doar de uscaturi. Oricat am incercat sa mananc fructe, am renuntat repede din cauza raului provocat. Singurele vegetale au fost rosiile, dar si astea mult mai rar si mai putine decat in general. 

Sunt multe idei prin carti si pe internet. Si pentru remedii, si pentru posibile cauze ale greturilor. Ideea principala e ca sunt pe cale hormonala, din cauza progesteronului crescut. In consecinta se crede si ca daca ai greturi atunci sarcina e fixata, lucru dovedit si prin statistici, la sarcinile cu greturi procentajul pierderilor de sarcina e foarte, foarte mic. In plus, femeile care iau progesteron pentru fixarea sarcinii vor experimenta cresterea in intensitate a greturilor. Deci teoria pare valida. 

Anul acesta am aflat o teorie interesanta, ca in spatele greturilor de sarcina sta bacteria Helicobacter Pylori. Mai multe detalii puteti citi aici. Nu stiu daca o fi adevarat sau nu, dar totusi ceva nu-mi suna bine in teoria progesteronului. Nu cred ca in vremurile stravechi femeilor insarcinate le era atat de rau, ceva e dubios la mijloc, nu cred ca ar fi putut sa lucreze in continuare la fel. Iar teoria conform careia e un mecanism de auto-protejare al fatului, sa nu manance mama ceva toxic, nu sta deloc in picioare, pentru ca putea pur si simplu sa ne fie rau doar de la ce ne-ar fi nociv, nu cum mi-a fost mie :D. Sau totusi, daca stau sa ma gandesc, poate aveau greturi ca sa realizeze ca sunt insarcinate si sa aiba grija de ele? Multe treceau de la alaptare indelungata fara menstruatie direct in alta sarcina, deci nu aveau altfel cum sa stie ca sunt gravide.

O alta teorie mai veche este ca greturile arata o lipsa a vitaminei B6. Cred ca daca in primele saptamani as fi citit care sunt alimentele in care se gaseste vitamina B6, mi s-ar fi facut si mai rau :)). Adica imi era greata atat de tare incat vedeam in ceata doar de la miros de orez fiert, deci ce as mai putea sa spun daca simteam miros de ton :)).

In sarcina cu Alex am incercat disperata sa iau magne-b6 (stiam ca magneziul e ok in sarcina, ba chiar e indicat atunci cand ai contractii usoare, relaxeaza musculatura). Dupa cateva zile in care imi era mai rau cand luam pilula (incercati sa inghititi vreun medicament atunci cand va e rau si de la o gura mica de apa), si nu am vazut nicio imbunatatire a starii mele, am renuntat. 

Mai citisem de remediul ghimbir. Mare atentie, gasiti pe net doza maxima permisa in sarcina, pentru ca nu e o planta recomandata decat in cantitati foarte mici. Mi-am facut o data ceai de ghimbir si pe langa ca de obicei imi era rau de la lichide, acum m-am intrebat cum poate cineva sa bea asa ceva de placere, cand ma pisca toata gura :D. 

Apoi in iunie, cand deja nu mai aveam probleme :)), a scris Mommypotamus doua postari pe tema:




Normal ca nu stiu sigur daca are dreptate, de obicei stiu ca cerceteaza mult inainte sa scrie pe anumite teme. Dar pare verosimila si ideea lipsei de magneziu. Chiar daca sursele de magneziu par a fi dintre alimentele ce le pot consuma ca vegetariana, dupa ce am ramas insarcinata n-am putut suporta nimic din gama nucilor si semintelor.

Am mai incercat ceva. Am gasit din greseala pe youtube un film despre un anumit punct de la antebrat ce trebuie apasat. Nu-l mai gasesc, trebuia apasat (si expirat in acelasi timp) la vreo 3 grosimi de deget distanta de incheietura pumnului (cred ca totusi e asta). Si parca vreo 2-5 minute mai scadeau greturile in intensitate, dar nu de tot. Gasisem si o pozitie yoga ce alina putin greturile, dar recunosc ca am uitat s-o pun in practica.

Eu, cum am spus, puteam manca doar uscaturi, paine prajita, uneori saratele. Zic “uneori” pentru ca de prin saptamana a 8-a nu am mai suportat nici mirosul sau gustul de branza sau cascaval. Si problema e ca in momentul in care mancam ma simteam cateva minute mai bine. Asta este o problema, pentru ca in ambele sarcini, din disperarea de a mai obtine cateva minute de usurare, de atenuare a greturilor, ajungeam sa rontai in momentul in care simteam ca mi se mai goleste stomacul. Simteam ca o sa mor de rau daca nu mananc ceva, simteam ca daca ma gandesc “cat mai dureaza? Cate zile? Cate saptamani???” nu am cum sa nu ma alin din cand in cand, cateva minute, ca sa nu intru in disperare. Deci recunosc ca toata ambitia mea anterioara sarcinii a palit dupa cateva zile si saptamani de greata continua, de lipsa de putere de concentrare si lipsa de pofta de viata. Daca am vazut ca painea prajita ma ajuta, atunci asta am consumat... 


18 comentarii:

  1. Foarte interesant.
    In cazul nostru, medicul a sugerat sa mananc la fiecare 2-3 ore, chiar si noaptea sa am o paine prajita ceva langa pat. Se pare ca stomacul gol in primul trimestru al sarcinii da senzatia de greata, ceva cu sucurile gastrice, dar nu mai stiu explicatia stiintifica pe care mi-a spus-o. Voi cauta pe net.
    Pupam!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Da, da, cam asa probabil eram si eu. Doar ca nu ma simteam bine nici dupa mancare, parca ma lua alt tip de greata, in genul celei de ficat, clasice.

      Insa tot ma intreb care e rostul. Nu cred ca e mai nutritiva painea pentru fat decat fructele si atunci de ce imi era greata de ele? :D

      Desi, daca stau sa ma gandesc, eu toxoplasmoza probabil am facut de la legume sau fructe contaminate (fie nespalate bine, fie care au avut un contact cu un tocator de lemn sau o farfurie pe care a fost carne cruda contaminata). Si atunci, daca greturile de sarcina ar "sti" sa inceapa inainte de sarcina cu cateva saptamani, m-ar fi ferit si pe mine de toxoplasmoza :D. Probabil mancarea gatita dar totusi fara gust puternic e mai sigura pentru organism.

      Ștergere
  2. Am primit un mesaj privat de la Jeanina (http://emigrantintenerife.info/), care mi-e tare draga si pe care o apreciez enorm. Nu a reusit sa posteze comentariul aici, asa ca il copiez eu. Vine cu o noua teorie foarte interesanta, a pH-ului, merita sa o am aici daca tot caut cauze. Painea e intr-adevar acida si chiar si cei cu teoria "greturile apar din hipoglicemie" spun ca painea nu ar fi ok pentru ca determina o hiperglicemie, urmata de hiperinsulinemie si hipoglicemie in cele din urma, deci e un cerc vicios. Si totusi nu stiu cum sa-mi explic aversiunea mea brusca fata de alimentele mele preferate din toate timpurile: fructele si legumele. Probabil laptele si cerealele imi creau un mediu prea acid.

    "Saliu, draga Raluca!

    Ce fain ca scrii des, des si mult. Esti mereu foarte dornica de cunostinte si-ti place sa te documentezi, iar cand scrii pe blog, motiv mare de bucurie pentru mine, ca aflu multe informatii, gata sintetizate.

    Uite o alta teorie ce explica greturile in sarcina, cea a aciditatii din corp, rezultata in urma unei alimentatii prea acide. PH-ul alimetelor poate influenta starea de sanatate si starea de bine general, alimentele acide in exces sau lipsa alimetelor alcaline in dieta ducand la dezechilibre in organism, inclusiv greturi in sarcina (ca bebelul, in anumite stadii de formare in uter, trage minerale alcaline de la mama si ea ramane descoperita daca nu are o dieta preponderent alcalina).
    Am vrut sa pun comentariu pe blogul tau, dar nu am putut, uite linkul cu un articol pe tema pH-ului http://phactorulsanatatii.blogspot.com.es/2012/06/rolul-dezechilibrului-acido-bazic-in_5854.html

    Eu m-am uitat pe tabelul pH-ului alimentelor si am observat ca majoritatea chestiilor mancate de mine in sarcina erau alcaline, foarte alcaline sau slab acide. Plus ca am mancat putina mancare gatita, care se stie ca e foarte acida. Si da, la analizele de urina din timpul sarcinii mereu mi-a iesit pH-ul in jur de 7 (niciodata sub 6.8 sau peste 7.2). Deci sa nu-ti mai zic ca n-am avut deloc greturi, ameteli sau stari de voma.

    Acum, la tine nu stiu ce-a fost, de numai painea prajita te elibera de greturi, ca daca ar fi sa ne ghidam dupa pH, paine si toate produsele de panificatie sunt acide...

    Sa ai o sarcina minunata in continuare si un bebel sanatos!
    Pupici multi si calzi!"

    RăspundețiȘtergere
  3. Citind la tine, mi-am adus aminte ca si eu cu toate sarcinile in primele 4 luni imi era asa de greata in prima jumatate a zilei incat aveam lamga pat prajitorul pe paine :) si cum cascam ochii dimineata, cum bagam felii de paine sau biscuiti in prajitor. sa sti ca biscuiti prajiti asa au o maroma foarte faina. de-abia pe la pranz reuseam sa mananc si unt pe painea prajita. si uite asa, am reusit de fiecare data ca in primele 4 luni sa adun 10 kg pe mine :))

    Ceaiul de ghimbir daca il faci in combinatie cu busuioc, menta sau anason este chiar bun. + miere sau scortisoara sau cuisoare.. mmm bun-bun.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) prajitorul pe noptiera, la asta nu ma gandisem :))))))

      Cred ca esti prima persoana pe care o cunosc care a pus in primul trimestru. Prima in afara de bine, bien sur :D. Deja imi era chiar jena, vezi ca asta e subiectul urmatoarei postari :))

      Poate imi fac curaj de combinatia asta candva. Pare cam bomba totusi :)). Bomba de arome :D

      Ștergere
  4. Eu aveam greturi+voma daca nu mancam des si foarte des. Tineam tot timpul ceva de rontait prin buzunare :). Si in cea de-a doua sarcina daca trebuia sa il schimb pe Du la prima ora toata ziua respectiva plus alte doua erau compromise. Si, culmea!!!, la mine trecea cu struguri!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. O, da, kk copilului mai mare e dintr-o data dificil de gestionat :))

      Ei, nu e culmea, mie mi-ar fi fost mult mai logic sa imi treaca cu fructe, cu muraturi, ceva :))

      Ștergere
  5. coincidenta sau nu,stiam ca am helicobacter pylori inainte sa raman insarcinata, dupa ce un an m-am pregatit cu analize pt a avea o sarcina fara griji, m-a luat nervii pe dinainte cand aproape dupa un an de analize si tratamente, mi s-a spus ca am aceasta bacterie, asa ca am lasat-o in pace si mi-am impliniti gandul. Eu am avut toata sarcina greturi, doar greturi, de vomat am vomat doar o singura data, dupa ce am mancat struguri + kiwi dimineata pe stomacul gol, in rest greturi de pe la 8 saptamani pana la capat 40. Adica greturi groaznice, daca se gatea la bucatarie mai bine imi faceam valiza si plecam de tot din casa,daca nu stateam tintuita la pat, ma invaluia o durere de cap de la atata greata, painea imi mirosea toata a mucegai, pe lactate nu am pus gura deloc si nici pe carne, ma transformasem intr-o vegetariana inraita. Am mancat salata de rosii si castraveti si salata verde si fructe, in special nectarine. Pe la sfarsitul sarcinii am mai prins putin drag de mancare, dar tot asa pe alese. Am slabit 3 kg la inceput, iar in total am acumulat 8 kg, uneori ma rugam sa ma ingras un pic, nu de alta doar sa creasca copilul. Nici daca tineam o cura de slabire nu aveam atata spor la nemancat, iar la inceputul sarcinii doctorita mi-a atras atentia sa nu iau in greutate mai mult de 16kg ca nici slaba tare nu eram, si chiar ma luase nervul, ca de unde pot eu sa tin cont cat iau in greutate, chiar eram disperata, dar la fiecare control parca eram bucuroasa ca nu am trecut de +16kg, dar ma intristam ca totusi aveam asa putine kg...Asa ca am cautat remedii la greturile mele care au fost mult timp, pastiluta pentru reflux Renne foarte revigoranta si niste bratari antigreata sea-band, asa mi s-a parut ca greturile au fost mai putin intense...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aha, deci e posibil sa aiba dreptate Mercola, cel putin in cazul greturilor puternice ce tin toata sarcina.

      Si ce mi-ar fi placut si mie sa am pofte de fructe si legume, ca pana atunci...

      Uite ca de bratarile acelea am uitat. Functioneaza pe baza de presopunctura, nu uleiuri esentiale, nu? Parca asa vad. Din moment ce apasarea aceea la incheietura imi aducea o mica ameliorare, probabil bratarile care apasa continuu mi-ar fi facut si mai bine.

      Ștergere
    2. Nu, nu are. Stii ca am mai discutat noi despre asta. Eu am avut hipermemesis diagnosticat, de trei ori, de fiecare data cu vomitat TOT, inclusiv apa, de 7-8 ori pe zi, toate cele noua luni. Am supravietuit cu aer si ... suplimente. :( Nu am si nu am avut ever HP, mi-au sugerat si analize pentru asta, la un moment dat (si le-am repetat de cateva ori).
      Eu am doua teorii:
      sarcinile obisnuite, cu un pic de greata la inceput, in special in primul trimestru - greata e acolo pentru a potoli un pic viitoarea mama din activitatile ei obisnuite, pentru a o feri de alimentele cu potential de risc si pentru a ajuta sarcina sa demareze intr-o anume stare de linistire, de reechilibrare hormonala.
      sarcinile hipermetice neafectate de probleme digestive de fond, cronice, unde progesteronul este cel care baga ficatul in suprastimulare. Dovada mea este ca fierea si ficatul mi-au ramas cu sensibilitati post sarcini. In plus la mine a ramas un dezechilibru hormonal puternic, dupa nasteri.

      Sunt sigura ca regimul alimentar - mancat putin si des, pH usor acid etc, ajuta, dar nu este CAUZA in el, in alimentatie.
      Sunt sigura ca de asemenea problemele de digestie anterioare isi spun cuvantul, dar nu ele sunt motivele reale din spatele unui hipermemesis autentic.

      Ștergere
    3. Si inca ceva: greata mea era permanenta, orice mancam ma fortam sa mananc, pentru ca stiam ca altfel ... :(.
      Dar absolut orice alimemt imi parea un chin de consumat.

      Mie mi-a spus la un moment dat prima ginecoloaga ca sarcinile de fete sunt predominante intre hipermemetice, am verificat, asa e, statistica confirma in principiu. Eu acolo vad tot progesteronul.

      Ștergere
    4. Si hai sa-ti mai zic ceva, un feeling pe care eu l-am avut tot timpul, de la prima nastere ramasa ideea infipta undeva acolo: bunica mea a murit la o nastere (al treilea copil), era in timpul razboiului, nu se poate cerceta exact motivul, cert e ca au murit amandoi, si mama, si copilul (au ramas doi, mai mari, mama si fratele ei). Se pare insa ca in perioada sarcinii respective, bunica mea a fost foarte slabita, bolea, vomita etc ... Poate ca asta e o explicatie - sarcinile cu probleme arata de fapt ca organismul mamei nu e pregatit pentru nastere. Cum s-a aratat la mine, de trei ori. Un organism incapabil sa duca. Hormoni, schimbare, transformari. Selectia naturala. :(

      Ștergere
    5. Da, da, stiu ca mi-ai zis atunci cand am gasit linkul de la Mercola. Pare logic ce spui, motivele greturilor normale. Recunosc ca nu as fi supravietuit unui hipermesis, d-apoi la 3! Si la cat de egoista sunt, cred ca i-as fi reprosat toata viata :))

      Eu am probleme cu ficatul, poate de aici si greturile 24 de ore din 24. Insa poate am avut noroc cu lipsa de progesteron din afara sarcinii, care m-a ajutat sa nu-mi fie rau toata sarcina :D. Cine stie...

      In grupul de mamici in care activam eu pe un forum, am avut o mamica de baiat care a avut asa, toata sarcina.

      Noroc ca acum nu ne mai bazam pe selectia naturala, noroc cu vitaminele, io cred ca natura asta nu stie ce e bun, uita-te la tine in curte! :))

      Pupici!

      Ștergere
  6. Articol frumos scris si bine documentat, ca de obicei. Greturi fara voma am avut si eu dar au disparut in saptamana 14, nu chiar de tot, dar e mai bine. Ce ma alarmeaza putin este faptul ca nu m-am ingrasat decat 3,5 kg in 16 saptamani. Incerc sa am o sarcina naturala, fara suplimente sintetice si fara ecografii, cu un regim alimentar echilibrat. Nu am alte motive de ingrijorare decat luatul in greutate... si un fel de nesiguranta din cauza ca nu am facut nici o ecografie. Dar tot nu as vrea sa fac una decat daca as avea un motiv medical serios. Poate suna a ignoranta sau inconstienta, dar m-am documentat temeinic. Sper ca suficient de temeinic. Uneori sunt momente in care imi dau seama ca responsabilitatea pentru decizia asta este cam mare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc, Zina! Mie mi se pare foarte bine cat te-ai ingrasat. Bebe e mic de tot, placenta si sacul amniotic la fel. Si chiar si citind comentariul de mai sus, al lui Masha, mi-am amintit de cartea Adventures in Tandem Nursing, ce am citit-o luna trecuta, in care se studiaza efectele alaptarii in sarcina. Daca mama e subnutrita (dar subnutrita rau rau, studiile sunt facute in India unde nu reusesc nici sa isi ia ratia de calorii, nu se aminteste deloc de nutrienti), nici ea si nici bebelusul din burta nu au de suferit, doar laptele ce il produce in timpul sarcinii pentru copilul ce inca e alaptat. Asa ca nu are sens sa te stresezi, eu chiar cred ca te-ai ingrasat cat trebuie.

      Referitor la ecografii, nu stiu daca ai rasfoit si restul blogului, am scris despre asta aici: http://alexcreste.blogspot.ro/2012/03/ecografiile-in-sarcina-sunt-nocive.html. Si eu as fi facut doar pe la finalul sarcinii, cat sa vad daca s-a intors, daca lichidul si placenta e ok. Insa a trebuit deja sa fac 2 ecografii din cauza toxoplasmozei, au fost necesare pentru a elimina ideea tratamentului (antibiotic puternic zilnic pana la finalul sarcinii).

      Numai sanatate si o sarcina frumoasa!

      Ștergere
  7. eu am aproape 10 saptamani, greturi din sapt. 5 si voma din a 6-a, am slabit 1.5 kg intr-o sapt. Acum iau 2 perfuzii/saptamana + injectii cu Metoclopramid si ceva vitamine B. De-abia ma tin pe picioare, sunt in medical de sapt trecuta. Mi-e si frica sa intru singura la dus ca ametesc. Si nu stiu ce sa mai fac, urasc starea asta si dr. ma "incurajeaza" ca daca mi-i asa rau inseamna ca n-o sa-mi treaca prea curand...

    RăspundețiȘtergere
  8. Nici eu nu cred faza cu "sa nu manance mama ceva toxic". Dupa 2 sarcini toxice am ajuns la concluzia ca sunt eu "defecta". Am avut greturi severe timp de 5 luni prima sarcina 6 luni a doua sarcina. Am slabit in jur de 8 kg in ambele sarcini, care nu le-am recuperat ulterior.. Nu am luat progesteron la prima sarcina dar la a doua da, deci nu cred ca e relevant nivelul progesteronului. Nu am helicobacter asa ca si teoria aia pica. Treaba cu alcalinitatea, nu stiu ce sa Zic, avand in vedere ca nu mancam sau nu ma hidratam normal ca apar dereglari. Se zice ca nicio sarcina nu e ca alta......mda au fost putin diferite ca la a doua nici dupa 6 lui cand s-au mai domolit greturile tot nu puteam manca. Acum, la 2 luni de la nastere mi-am cam revenit.....problema e ca acum am pofte....de dulce .....in permanenta....Sanatete si curaj burticilor cu greturi....

    RăspundețiȘtergere
  9. http://www.peggyomara.com/2014/02/17/nausea-in-pregnancy/

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...