marți, 4 septembrie 2012

Acidul folic in sarcina (si putin despre fierul si vitamina A sintetice)



In sarcina cu Alex eram derutata de toate sursele care afirmau ca cel mai bun lucru pe care il poti face pentru copilul tau nenascut este sa iei in primul trimestru acid folic. De ce eram derutata? In primul rand pentru ca mereu mi se pare ca nu trebuie sa generalizam, si pentru putinele cazuri in care omul nu isi ia nutrientii din alimentatie, sa suplimentam pe toata lumea cu vitamine sintetice. Si in al doilea rand pentru ca gasisem niste articole medicale care afirmau ca nu e voie o doza mai mare de 400 de micrograme pe zi. Si altele care spuneau ca dupa primele 5-6-7 saptamani de sarcina suplimentarea face mai mult rau decat bine fatului. Perioada mai importanta era inainte de sarcina si in primele saptamani. Cum multe femei afla despre sarcina abia dupa saptamana a 5-a, nu mai avea sens suplimentarea. Mi s-a aprins deci cumva un beculet ca e posibil totusi ca acidul folic sa faca si rau. La noi prin farmacii in 2009 se gasea doar un supliment de acid folic ce continea 10 miligrame pe pilula, mi l-am cumparat ca sa fiu constiincioasa, dar nu l-am luat niciodata. Din cand in cand ma apuca gandul ca nu fac tot ce e mai bun pentru sarcina mea, si luam o gelula de omega 3 cu acid folic si vitamina B12. In aceasta acidul folic era doar 400 de micrograme. Dar oricum o luam foarte rar, pentru ca in primul trimestru am avut o mare problema cu greturile, inclusiv la bautul apei.

Mai stiam, de la scandalul adaugarii in alte tari a acidului folic in toate produsele de panificatie, obligatoriu (cum e la noi iodul din sare), ca acidul folic, daca e consumat de fumatori, creste posibilitatea cancerului la plamani in mod ingrijorator. Deja era al doilea beculet: cum se poate ca o vitamina sa “strice” asa mult?

Intre timp, pana la sarcina actuala, nu m-am mai interesat in special de acidul folic, dar eram din ce in ce mai convinsa ca majoritatea vitaminelor si mineralelor sintetice ne fac mai mult rau decat bine, si ca cel mai indicat este sa le luam din alimentatie. Continui sa ma mir cum oamenii de stiinta (si noi dupa ei) considera ca pot sa separe un anumit nutrient, care sa aiba aceleasi proprietati ca si alimentul natural consumat. Sunt in alimentele noastre atatia nutrienti incat nici oamenii de stiinta nu ii cunosc inca pe toti. Nutrienti care se ajuta reciproc sa fie absorbiti, si care in exces sunt eliminati din organism. Vitaminele si mineralele sintetice pot sa nu fie absorbite deloc, dar pot si sa fie in exces, caz in care devin chiar periculoase.

Un exemplu prin care natura ne da un bobarnac peste nas este acela ca o mancare poate sa ne dea si calciu si fier, si zinc deodata (o supa de oase, sau susanul). Dar luate ca suplimente sintetice, degeaba aveti in pilula minune si calciu, si fier, si zinc, pentru ca fierul impiedica absorbtia zincului, calciul o impiedica pe cea a fierului, etc.

Al doilea exemplu al faptului ca alimentatia e mult mai sanatoasa decat suplimentele sintetice, este cel al fierului. Suplimentele de fier intr-un organism ce nu are sangerari sunt atat de periculoase incat pot duce la deces la copii. In sarcina, asa cum spune si Odent, suplimentele de fier impiedica absorbtia zincului, facand astfel fatul sa nu mai creasca, si creste riscul de nastere prematura si de preeclampsie. Insa daca va mariti aportul alimentelor bogate in fier, nu aveti ce sa patiti, nici dumneavoastra, nici fatul, nici bebelusul nascut.

Sunt foarte surprinsa cand vad multivitamine pentru femeile gravide ce contin vitamina A, din alte surse decat betacaroten (cum ar fi retinolul, de exemplu). Si sunt pline farmaciile. Vitamina A sintetica este periculoasa pentru fat, in cele mai multe cazuri provoaca anomalii ale feței. E atat de cunoscut deja faptul acesta, si sunt atat de transante rezultatele studiilor (inclusiv cu folosirea produselor cosmetice ce contin retinol, mare atentie!), incat multi ani doctorii speriati au interzis femeilor insarcinate sa consume chiar si alimente bogate in vitamina A. Doar recent au ajuns si ei sa inteleaga ca oamenii de dinaintea epocii hiper-medicalizate mancau bine-mersi alimente bogate in vitamina A fara sa aiba probleme. Doar atunci si-au dat seama ca numai vitamina A sintetica provoaca dezastrele.

Revenind la acidul folic, e evident ca e mult mai sanatos sa aveti o alimentatie bogata in folati (vitamina B9) inca din perioada de dinaintea sarcinii (asa cum poate ati citit si despre acidul folic de multe ori ca dupa primele saptamani de sarcina nu mai are sens, de aceea in strainatate medicii recomandau suplimentarea tuturor femeilor la varsta fertilitatii, ca sa prinda si perioada de dinaintea sarcinii). Aici puteti citi explicatii detaliate despre transformarea folatilor in tetrahidrofolati (THF), si cum acidul folic sintetic se transforma intr-o mica masura, ramanand apoi mult acid folic liber nemetabolizat in sistemul nostru. Sa nu uitam ca vitamina sintetica a fost descoperita abia in 1943, deci inca nu stim pe deplin toate efectele ei negative.

Cel mai cunoscut risc (adica subliniez, e deja cunoscut!) este faptul ca acidul folic creste posibilitatea imbolnavirii cu cancer (de plaman, de colon, de prostata, de san). Aceasta se intampla in primul rand pentru ca acidul folic stimuleaza cresterea neoplasmelor, ceea ce poate duce la cancer. Nivelul mare de acid folic nemetabolizat in sange este asociat si cu o scadere a sistemului nostru natural de aparare, a citotoxicitatii in general (apararea prin celulele ucigase NK-natural killer si a eozinofilelor). Din moment ce citotoxicitatea este exact sistemul de aparare impotriva cancerului, aceasta este o alta cauza pentru cresterea riscului de cancer datorata consumului de acid folic.   

Nivelul crescut de acid folic mai are un efect secundar nociv: mascheaza o lipsa a vitaminei B12. O astfel de anemie ignorata duce la deteriorarea sistemului nervos central. Sunt studii care atesta ca o doza mai mare de 400 de micrograme de acid folic duce la o scadere a functiei cognitive (toate datele despre aceste studii le gasiti in linkul ce l-am dat mai sus).
 
De aici am aflat ca acidul folic creste riscul de cancer de san cu 20-30% (dupa datele unui studiu pe o durata de 10 ani de la suplimentarea cu acid folic). La barbatii care iau suplimente cu acid folic riscul pentru cancerul de prostata este crescut cu 163%. Riscul de cancer colorectal este mai mare cu 35%. Suplimentarea in timpul sarcinii creste riscul de astm la bebelusi cu 26%, si in acelasi timp cresc incidentele bolilor tractului respirator. Intr-un studiu din Norvegia ce cerceta efectul acidului folic asupra bolnavilor de inima s-a descoperit ca pacientii au inceput sa dezvolte cancer si sa moara din aceasta cauza. Concluziile studiului au fost ca acidul folic creste riscul decesului din cauza cancerului cu 43%. Intr-un alt studiu pe femei ce au luat acid folic in timpul sarcinii in doza recomandata s-a descoperit dupa cativa ani ca riscul de a dezvolta cancer de san este dublu la femeile ce au primit suplimentul.

Folatii (adica versiunea naturala a acidului folic, care e sintetic) in schimb sunt renumiti chiar pentru protectia ce o ofera impotriva cancerului. Ajuta la dezvoltarea celulelor rosii, scad nivelul de homocisteina din sange, sprijina functiile sistemului nervos. Previn defectele de tub neuronal la embrion (si deci scad riscul ca embrionul sa aiba spina bifida). Folatii pot sa treaca prin placenta la fat, iar acidul folic nu. Asta ar trebui sa ne dea de gandit. Bine, imi pare bine ca acidul folic nu ajunge la bebelus, sa ramana si la el in sistem, nemetabolizat, sa-i creasca si lui riscul de cancer. Dar faptul ca substanta naturala pe care o “copiaza” este creata de natura sa ajunga si la fat ma face sa ma gandesc la diverse roluri de protectie impotriva cancerului, si de sustinere a imunitatii, a dezvoltarii sistemului nervos, pe care prin inlocuirea folatilor cu acid folic le ratam.

Aportul de folati printr-o alimentatie sanatoasa este esential. Nu cred ca este atat de dificil de atins acest target, pentru ca folatii se gasesc in multe alimente: salata verde, spanac, andive, asparagus,  anghinare, rucola, patrunjel, alte frunze verzi, broccoli, conopida, varza de Bruxelles,  salata rosie, frunze de telina, sfecla, rosii, linte, naut, ardei rosu, ficat de vitel si ficat de pui. Mai dificil cred ca e pentru un medic sa isi ia din timp ca sa-i explice femeii insarcinate (sau tuturor femeilor de varsta fertila) in ce consta o alimentatie sanatoasa. Medicului ii e mai simplu sa ne dea o pilula si sa se asigure ca vom ramane pacienti dependenti de sistem si peste cativa ani cand ne vom imbolnavi din cauza vitaminelor si mineralelor sintetice.

Daca aveti impresia ca nu puteti deloc consuma astfel de alimente, cautati suplimente care sa contina chiar folati, sau forma “5-methyltetrahydrofolate”  (“5-MTHF”), si pe a caror eticheta sa nu apara cuvintele “acid folic”.

In sarcina actuala nu am luat deloc acid folic.

16 comentarii:

  1. Eu asa tare m-am enervat in sarcina cu Ana cand am luat toate porcariile de vitamine sintetice si nivelul lor in sange era tot de cacao, incat in sarcina asta nu am luat NIMIC. Am incercat sa mananc divers si sanatos si chiar daca stiu ca am anumite lipsuri, dupa ce nasc isi vor reveni. Cu Ana dupa un an si ceva de alaptat intens aveam analizele beton armat fara sa iau nici un supliment.
    P.S. La prima sarcina de prin saptamana 30 placenta imbatranise si abia apoi am aflat ca e posibil sa se fi intamplat asta de la calciul sintetic. Acum la 36 de saptamani avea gradul 1 de imbatranire adica este tinerica:P Si eu am studiat mult faza cu vitaminele (nu asa organizat ca tine:D) dar concluzia e aceeasi, nu iau vitamine sintetice si nici la copii nu dau. Si daca analizele ar indica o lipsa as incerca mai intai sa o rezolv din alimentatie.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce tare e faza cu placenta si calciul! Nu o stiam! Pupici si nastere usoara!

      Ștergere
  2. Ioooi Raluco draga, de cand tot citesc aici la tine,( adica uktimele 4 articole), ma intreb de ce esti tu doar o mamica :) si nu esti o persoana mai cunoscuta (populara, mediatizata, etc) ca lumea sa caute si sa gaeasca informatii valabile aici la tine.. :))
    "Continui sa ma mir cum oamenii de stiinta (si noi dupa ei) considera ca pot sa separe un anumit nutrient, care sa aiba aceleasi proprietati ca si alimentul natural consumat. Sunt in alimentele noastre atatia nutrienti incat nici oamenii de stiinta nu ii cunosc inca pe toti. Nutrienti care se ajuta reciproc sa fie absorbiti, si care in exces sunt eliminati din organism. Vitaminele si mineralele sintetice pot sa nu fie absorbite deloc, dar pot si sa fie in exces, caz in care devin chiar periculoase." - si eu m-am intrebat asta deseori. de fapt nu m-am intrebat doar pe mine, asa, ci si pe altii, dar singurul raspuns gasit este acela ca oamenii prefera sa "vindece" simptomele nu sa faca reparatii direct la cauza. vrem rezultate rapide, instante chiar, si pe urma ne reluam viata cu obiceiurile vechi fara sa schimbam nimic, ca mai apoi sa ajungem iar sa tratam simptomele, si tot asa.
    Cum zice si Ana mai sus, dece sa bagam ceva sintetic in noi ca sa rezolvam o dereglare, cand avem la indemana remedii naturale si sanatoase.

    Cam asa e cu unii medici, e mai simplu sa dea o pilula (sau mai multe) ca sa ne rezolve pe moment. mie mi-a fost foarte greu sa tin piept mdicilor si unor amici in privinta refuzului meu de a le da copiilor suplimente, anumite medicamente si anumite alimete.

    ~Continui sa ma uimesti Raluca~

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ai dreptate, au si oamenii de rand vina lor mare, cumva presiunea vine si din partea lor, sa le dea repede medicul un medicament, sa se poata intoarce linistiti la ce faceau. Vad asta in familie, cand tatal meu diabetic si cardiac (cu operatii la activ) prefera sa manance in continuare nesanatos pentru ca stie ca isi poate creste doza de medicamente pentru diabet. Prefera sa se extenueze (pentru ca ii place ce lucreaza), chiar daca stie ca ii face rau la inima. Sotul meu tot vrea sa tina "cure" de slabire, cat mai drastice si mai scurte, ca sa revina la obiceiurile lui nesanatoase, in loc sa consume pur si simplu o dieta WAP pe termen lung (o dau pe WAP ca exemplu pentru ca el e mare fan "carne" si atunci ar rezolva o problema, nu ar rabda foame).

      Doctorii probabil multi nu stiu mai mult (ei asta invata, sa trateze simptomele, si doar partea lor de boala; am observat asta la endocrinoloaga mea careia nu-i pasa ca imi distruge alte parti ale "sistemului" atata vreme cat analizele "ei" ieseau bune), iar altii au interes sa te tina "in sistem"... Nu?

      Pupici si multumesc pentru aprecieri! Nu merit chiar asa :))

      Ștergere
  3. oau raluca, ce sa zic, un dex :)
    fetitei mele i-a iesit lipsa de fier , si hemoglobina mica...de vreo 2 sapt mi-a dat dr fier sintetic normal, am cam evitat, am incercat eu cu suc de sfecla cu morcovi, nu prea vrea , asa ca sapt trecuta i-am dat de vreo 3 ori cate 10 si apoi 15 pic cu o picatura de zeama de lamaie...il ia nu zic nu , dar eu sunt cam indoita asa, acum ca am citit ce ai scris si tu, mai mult ma gandesc daca sa-i mai dau sau nu.
    ce altceva pot sa-i mai dau natural si care sa manance cu placere si sa-i ia aportul de fier in conditiile in care ea merge la gradinita , sta acolo toata ziua si doar o masa mai mananca cu noi sau mai bine zis ciuguleste?
    i-am luat ieri de la un magazin bio biscuti facuti din susan si curmale, adica e impropriu spus biscuti(sa scrie pe ei) ca ei de fapt sunt niste banuti micuti rotunzi din susan..ii mananca cu placere (ii vad si in caca) .se pare ca sunt vegani, procesati pana in 42grade.
    mai imi poti da tu idei de altceva?anul trecut la 1 an cand tocmai terminase cu suptul i-am facut analiele si a fost ok cu fierul, acum insa ....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sunteti vegetarieni? Sursele de carne rosie si ficat, acompaniate de ceva crud cu vitamina C ar fi cele mai ok daca nu sunteti. Nucile si semintele daca nu sunt inmuiate au anti-nutrienti, deci din contra, impiedica absorbtia mineralelor. Oricum, hemoglobina simpla nu e suficienta. Ea poate iesi mica si in cazurile de lipsa de vitamina B12, de exemplu, sau in cazul unor boli grave de alta natura, in care fierul dat e chiar nociv, cum mi-au spus si mie mamicile acolo in comentarii.

      Ștergere
  4. nu , nus untem vegetarieni, as vrea eu, dar poate intr-un viitor ...
    pai nucile si semintele de floarea soarelui mai nou asa le manacam, inmuiate in apa. deci e ok asa, nu?
    carne si ficat mananca , dar nu asa in cantitati mari, ii dau numai ficat de tara, si na nu e foarte mult, pana la 2 ani a mancat numai carne de tara si ficat dar acum ca e la gradinita mananca si din comert de acolo...
    vai nu ma speria cu alte boli grave, stiu ca ai dreptate, dar uneori refuz sa gandesc asa departe.oricum clar nu ii mai dau din asta sintetic, incerc macar sa gasesc o formula homeopata sper eu mai putin nociva ca asta sintetic.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu chiar as incerca doar din alimentatie, din moment ce sunteti omnivori. Cel putin cateva luni, si apoi sa repeti analizele (si nu doar hemoglobina). Ficat, organe, carne rosie (vita, porc), mancate mereu cu ceva crud care sa fixeze fierul.

      Nucile si semintele trebuie inmuiate intai, da, e ok.

      Multa sanatate, sigur va fi bine!

      Ștergere
  5. multumesc raluca, da clar asa o sa fac, o sa insist pe alimentatie, refacem analizele prin primavara si speram sa fie ok....
    sanatate si tie si puilor tai, abia asteptam sa-l vedem si pe praslea.

    RăspundețiȘtergere
  6. http://guggiedaly.blogspot.ro/2010/06/is-folic-acid-only-and-best-choice.html

    RăspundețiȘtergere
  7. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  8. La mine e altă problemă... de când am rămas însărcinață nu pot suporta absolut deloc nicio legumă crudă, nu roșii, nu brocoli, salate, rucola, nimic nimic nimic... aștept să treacă greața, dar având în vedere că nu am mâncat mai nimic crud am preferat să suplimentez între timp măcar o dată la 2-3 zile cu vitamine sintetice

    RăspundețiȘtergere
  9. Iron supplementation is associated with glucose impairment and hypertension in midpregnancy; its potential harmful effects might be carefully debated regarding its effectiveness.

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19527900

    RăspundețiȘtergere
  10. http://www.sanatatemetabolica.com/folat-acid-folinic-si-acid-folic/

    RăspundețiȘtergere
  11. Urmaresc cu mare interes blogul Dvs, imi da un plus de incredere, imi raspundeti la toate nedumeririle mele :)) si asta imi place. Astept un bebe si m-am tot informat de aici, multumesc!

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...